Kuidas 49 000 tonni kaaluv Megastar gaasi jõul merd künnab

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
tallink-ferrystarboardbowlndecryocaption-1200.jpg
Tallinki laev.FOTO: Tallink

Kui tavaliselt seostatakse suuri reisilaevu reostuse, musta suitsu ning valju müraga, siis Tallinki uus Megastar lahendab kõik need probleemid tänu veeldatud maagaasi kasutamisele.

Megastari mootorid töötavad täpsemalt öeldes kahe kütuse, traditsioonilise raskekütusega ja veeldatud maagaasiga ehk LNG jõul. Sellise kombinatsiooniga on tagatud keskkonnasõbralikum laevareis ja see on ka oluliselt ohutum.

Kuid esmalt loodusest. Tavalised kütused paiskavad õhku suurel hulgal erinevaid heitgaase, mis pikas perspektiivis võivad mõjuda halvasti nii inimestele kui ka ümbritsevale loodusele. Kui mootorites põleb maagaas, siis paiskub sellest välja oluliselt vähem heitgaase.

Kui 49 000 brutotonnaažiga Megastar kasutab sõitmiseks vaid gaasimootorit, jõuab õhku 25% vähem süsihappegaasi, 85% vähem lämmastikoksiide ning väga vähesel määral tahmaosakesi. Nii lämmastikoksiid kui ka süsihappegaas on otseselt seotud ka globaalse soojenemise probleemidega, seega on oluline seda atmosfäärist eemal hoida.

Mootor nagu gaasiautos?

Kui gaasiga sõitev mootor võib tunduda mõnele autojuhile tuttav, siis päris sama kütus see siiski pole, mida paljud ratastega sõidukid kasutavad. Vanematele autodele saab panna gaasiseadme, mis töötab LPG ehk rahvakeelse nimega autogaasiga. Sellel on mitu erinevust laevas kasutatavast gaasist: näiteks hoiustatakse LNG-d väga madalatel temperatuuridel, LPG-d aga normaalsetel temperatuuridel. Oma koostiselt on LNG metaan, LPG aga peamiselt propaan.

Kui aga minna autosalongi ostma uut sõidukit, siis tehases pannakse neile tänapäeval peale hoopis CNG kütusega gaasiseade. See on surugaas (compressed natural gas), mis on keemiliselt koostiselt sama nagu LNG. Ent autos transporditakse seda suure rõhu all normaalsetel temperatuuridel, laevas kasutatav LNG on aga veeldatud -162 kraadi juures.

Moodsad mootorid

Megastari LNG mootorid on väga moodsad, näiteks on need varustatud sensoritega, mis annavad juhtarvutile töö kohta oluliselt selgemat ning täpsemat infot, mille tulemusena on võimalik neid optimaalsemalt kasutada.

Kuid heitgaasid ei ole ainus probleem, mis kütusest ning mootoritest tuleneda võib. Maagaasi kasutamisel on ka mitmeid teisi eeliseid. Näiteks, LNG-mootorid töötavad märkimisväärselt vaiksemalt kui diiselmootorid ja vähendavad sellega oluliselt mürareostust.

Märkimisväärselt ohutum

Samuti on veeldatud maagaasiga õnnetuse korral oluliselt lihtsam tegeleda. Kui raskekütust tuleb lekke korral hoolega koristada, et see ei reostaks mere- ning kaldaäärset elu, siis LNG puhul sellist probleemi ei ole, kuna see aurustub väga kiiresti.

Vedeldatud maagaasi trumbiks on ka selle talletus- ning kasutusohutus. Maagaas süttib alles siis, kui temperatuur ületab 537 kraadi piiri. Seevastu teised vedelkütused süttivad, kui temperatuur on sellest mitusada kraadi madalam.

Sellest tulenevalt on maagaasi oluliselt ohutum hoiustada, mis loomulikult ei tähenda, et ka seda tehes kõiki võimalike ohutusnõudeid ei jälgita.

Tallinki uus laev Megastar hakkab LNG jõul Tallinna ja Helsingi liinil sõitma 29. jaanuaril.

Märksõnad: , ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.